Namakers verrijken zich zonder scrupules, Hansgrohe weert zich rigoureus: met inbeslagname en vernietiging van kopieën.

© Braxart

Het origineel is beter

Geen genade voor productpiraten!

„Een kopie is de eerlijkste vorm van een compliment“, luidt een wijsheid uit het verre Oosten. Complimenten neemt Hansgrohe natuurlijk steeds graag in ontvangst. Maar tegen de illegale kopieën treedt de branchepionier uit het Zwarte Woud echter rigoureus op: met wettelijk bewerkstelligde inbeslagname en vernietiging. Want productpiraterij is geen banale inbreuk. In vele branches zien we het fenomeen van ideeënroof met aanzienlijke economische schade als gevolg – ook bij merkfabrikant Hansgrohe. Dit bedraagt naar schatting op zijn minst drie procent van de netto omzet. Dat komt overeen met ongeveer 100 arbeidsplaatsen in de Duitse vestiging.

Een beleid van nultolerantie bij namaakproducten is consumentenbescherming

Jaarlijks investeert de onderneming twee tot drie miljoen euro om haar rechten te beschermen, niet alleen vanwege de omzetverliezen,  maar ook door imagoschade. Goedkope kopieën vertonen gebreken op vlak van kwaliteit, veiligheid en werking. Hansgrohe wil de consumenten beschermen van dit soort oplichterij. Natuurlijk straalt de slechte kwaliteit van het nepproduct ook af op het origineel. Anders gezegd: namaakproducten en inbreuken op wettelijk beschermde (industrie)modellen beschadigen de naam en de merken van Hansgrohe. Om nog maar te zwijgen van de reputatie van de groot- en kleinhandel voor sanitair, met wie de kranen- en douchespecialist uit Schiltach samenwerkt. Zo verdedigt Hansgrohe voortdurend zijn kwaliteitsbelofte Made in Germany.

„Wij laten consequent octrooirechten registreren. Wie kopieert, wordt aangeklaagd. “

Namaakvernietigingsacties

Foto´s
  • Hansgrohe vestigt met doelgerichte vernietigingsacties de aandacht op het thema illegale kopieën. © Braxart
  • De directie van Hansgrohe (li. Siegfried Gänßlen, Richard Grohe) walst over slecht gekopieerde Raindance-douchekoppen. © Braxart
  • Namakers imiteren niet alleen materiaal en productdesign, maar ook verpakkingen, logo´s en teksten. © Braxart
  • Samen met de douane demonteert Hansgrohe valse kranen en douchekoppen op de sanitairvakbeurs ISH 2009.
  • Het succesmodel Raindance van Hansgrohe is een populair vervalsingsobject. Hier worden Chinese kopieën vernietigd.
  • Het douanekantoor Stuttgart-Flughafen en Hansgrohe AG vernietigen in een gezamenlijke optreden douchekopkopieën uit China.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruik van de website te optimaliseren. Belangrijk: Wij verwerken de gegevens alleen, indien u daarmee akkoord gaat. U kunt uw toestemming altijd weer intrekken.

Met cookies werkt onze website veel beter. Cookies geven bijv. toegang tot de websitenavigatie of tot de beveiligde delen van onze website.
Met behulp van cookies wordt onze website statistisch geanalyseerd en verbeterd om ervoor te zorgen dat u zich altijd goed bij ons voelt. De gegevens zijn uiteraard anoniem.
Wij maken gebruik van cookies om u individuele inhoud en gepersonaliseerde reclame te tonen.